بانک سپه در سمت راست صفحات داخلی
تاريخ انتشار: 20 ارديبهشت 1400 - 10:51

دادخبر؛ چند ویتامین ممکن است به تسکین علائم افسردگی مربوط به PMS کمک کنند. یک آزمایش بالینی نشان داد که یک مکمل کلسیم به افسردگی مرتبط با PMS، تغییر اشتها و خستگی کمک می‌کند.

چگونه با افسردگی قبل از قاعدگی کنار بیاییم؟

به گزارش دادخبر، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مجموعه‌ای از علائم جسمی و عاطفی است که از حدود یک هفته قبل از پریود شروع می‌شود. این امر باعث می‌گردد بعضی از افراد احساساتی‌تر از حد معمول باشند و برخی دیگر نفخ داشته و درد دارند. PMS همچنین می‌تواند در هفته‌های منتهی به پریود افراد را افسرده کند. این موضوع ممکن است باعث شود شما احساس زیر را تجربه کنید:

 

غم

تحریک‌پذیری

اشتیاق

خستگی

خشم

اشک ریختن

فراموش‌کار شدن

هواس پرتی

بی‌علاقه به رابطه جنسی

علاقه به خوابیدن زیاد یا کم

علاقه به خوردن زیاد یا خیلی کم

 

دلایل دیگری که ممکن است قبل از پریودی احساس افسردگی کنید عبارتند از:

اختلال خلق ناخوشایند قبل از قاعدگی (PMDD) بسیار شبیه PMS بوده، اما علائم آن شدیدتر می‌باشد. بسیاری از افراد مبتلا به PMDD گزارش می‌کنند که قبل از پریود احساس افسردگی می‌نمایند، برخی از آن‌ها تا حدی افسرده می‌شوند که در مورد خودکشی می‌اندیشند. در حالی که تحقیقات اخیر تخمین زده حدود 75 درصد از زنان در دوران باروری خود به PMS مبتلا هستند، تنها 3 تا 8 درصد آن‌ها PMDD دارند.

 

وخامت قبل از قاعدگی. این مورد به زمانی مربوط می‌شود که علائم بیماری موجود، از جمله افسردگی، در هفته‌ها یا روز‌های منتهی به پریود شما بدتر شود. افسردگی یکی از شایع‌ترین شرایطی است که با PMS وجود دارد. تقریباً نیمی از زنانی که تحت PMS قرار می‌گیرند نیز افسردگی یا اضطراب دارند.

 

دلایل سندرم پیش از قاعدگی

متخصصان درباره علت دقیق سندرم پیش از قاعدگی مطمئن نیستند، اما احتمالاً با نوسانات هورمونی مرتبط است که در نیمه دوم چرخه قاعدگی اتفاق می‌افتد. تخمک‌گذاری تقریباً در نیمه راه چرخه شما اتفاق می‌افتد. در این مدت، بدن شما تخمک آزاد می‌کند و باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون می‌گردد. تغییر در این هورمون‌ها می‌تواند علائم جسمی و روانی ایجاد کند.

 

تغییر در سطح استروژن و پروژسترون نیز بر میزان سروتونین تأثیر می‌گذارد. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که به تنظیم خلق‌وخو، چرخه خواب و اشتها کمک می‌کند.

 

قاعدگی 

سطح پایین سروتونین علاوه بر مشکلات خواب و هوس‌های غذایی غیرمعمول - احساس غم و تحریک‌پذیری، همه علائم شایع PMS است. با افزایش دوباره سطح استروژن و پروژسترون، علائم شما باید بهبود یابد. این اتفاق معمولاً چند روز پس از پریود شدن شما اتفاق می‌افتد.

 

چگونه می‌توانم آن را مدیریت کنم؟

هیچ درمان استانداردی برای افسردگی در هنگام PMS وجود ندارد اما چندین تغییر در سبک زندگی و چند دارو ممکن است به تسکین علائم عاطفی شما کمک کند.

 

علائم خود را پیگیری کنید

اگر قبلاً این کار را نکرده‌اید، شروع به پیگیری چرخه قاعدگی و احساسات خود در طول مراحل مختلف آن کنید. این به شما کمک می‌کند تا تأیید نمایید که علائم افسردگی شما در واقع به چرخه شما مرتبط است. دانستن اینکه دلیلی برای احساس ناراحتی وجود دارد نیز می‌تواند به حفظ دیدگاه و تأیید اعتبار کمک کند.

 

اگر می‌خواهید علائم خود را با پزشک خود در میان بگذارید، داشتن یک گزارش دقیق از چند چرخه آخر نیز مفید است. هنوز آزردگی‌هایی در مورد سندرم پیش از قاعدگی وجود دارد و داشتن اسناد و مدارک از علائم ممکن است به شما کمک کند تا از بروز آن‌ها اطمینان بیشتری داشته باشید. همچنین می‌تواند به دکتر شما کمک کند تا ایده بهتری درباره آنچه اتفاق می‌افتد داشته باشد.

 

شما می‌توانید یک نمودار را چاپ کرده یا خودتان آن را بسازید. در بالای صفحه، روز ماه را بنویسید (1 تا 31). علائم خود را در سمت چپ صفحه ذکر کنید. X را در جعبه کنار علائمی که هر روز تجربه می‌کنید قرار دهید. توجه داشته باشید که هر علامت خفیف، متوسط ​​یا شدید است.

 

برای ردیابی افسردگی، اطمینان حاصل کنید که هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید:

غمگینی

اضطراب

نوبت‌های متوالی گریه

تحریک‌پذیری

هوس غذا یا کاهش اشتها

خواب ضعیف یا خواب زیاد

مشکل در تمرکز

عدم علاقه به فعالیت‌های روزمره

خستگی، کمبود انرژی

کنترل بارداری هورمونی( جلوگیری)

 

روش‌های کنترل بارداری هورمونی، مانند قرص یا دوختن، می‌توانند به نفخ شکم، سینه‌های حساس و سایر علائم PMS جسمی کمک کنند. برای برخی از افراد، آن‌ها می‌توانند به علائم عاطفی، از جمله افسردگی نیز کمک کنند. اما برای سایرین، کنترل بارداری هورمونی می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کند.

 

اگر این مسیر را طی کنید، ممکن است مجبور شوید قبل از یافتن روشی که برای شما مناسب است، انواع مختلف جلوگیری از بارداری را امتحان نمایید. اگر به قرص تمایل دارید، قرص همیشگی را انتخاب کنید که یک هفته قرص دل‌خوش‌کنک و بی‌اثر نداشته باشد. قرص‌های ضدبارداری مداوم می‌توانند قاعدگی شما را از بین ببرند که گاهی اوقات به ازبین‌بردن PMS نیز کمک می‌کند.

 

درمان‌های طبیعی

چند ویتامین ممکن است به تسکین علائم افسردگی مربوط به PMS کمک کنند. یک آزمایش بالینی نشان داد که یک مکمل کلسیم به افسردگی مرتبط با PMS، تغییر اشتها و خستگی کمک می‌کند. بسیاری از غذا‌ها منابع خوبی از کلسیم هستند، از جمله:

 

شیر

ماست

پنیر

سبزیجات سبز برگ

آب‌پرتقال و غلات غنی شده

همچنین می‌توانید روزانه یک مکمل حاوی 1200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید.

 

اگر بلافاصله نتایج را مشاهده نمی‌کنید، ناامید نشوید. برای دیدن هرگونه بهبود علائم در هنگام مصرف کلسیم، ممکن است حدود سه دوره قاعدگی طول بکشد. ویتامین B6 همچنین ممکن است به علائم PMS کمک کند. می‌توانید آن را در غذا‌های زیر پیدا کنید:

 

ماهی

مرغ و بوقلمون

میوه

غلات غنی شده

 

ویتامین B6 به‌صورت مکمل نیز موجود است که می‌توانید آن را در داروخانه‌ها پیدا کنید. فقط بیش از 100 میلی‌گرم در روز مصرف ننمایید.

 

تغییرات سبک زندگی

به نظر می‌رسد چندین عامل سبک زندگی نیز در علائم PMS نقش دارند:

 

ورزش. سعی کنید حداقل 30 دقیقه بیشتر از هفته در هفته فعال باشید. حتی یک پیاده‌روی روزانه در محله شما می‌تواند علائم افسردگی، خستگی و مشکل در تمرکز را بهبود بخشد.

تغذیه. سعی کنید در برابر هوس‌های غذایی ناخواسته که می‌تواند همراه با PMS باشد مقاومت کنید. مقادیر زیادی قند، چربی و نمک همه می‌توانند روحیه شما را خراب کنند. لازم نیست آن‌ها را کاملاً قطع کنید، اما سعی کنید این غذا‌ها را با میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل متعادل کنید. این به شما کمک می‌کند تا در طول روز سیر باشید.

خواب. اگر هفته‌ها با پریود فاصله دارید، کم خوابیدن می‌تواند روحیه شما را از تضعیف نماید. سعی کنید، به خصوص در یکی دوهفته منتهی به پریود، حداقل هفت تا هشت ساعت در شب بخوابید. ببینید چطور عدم خواب کافی بر ذهن و بدن شما تأثیر می‌گذارد.

فشار. استرس کنترل نشده می‌تواند علائم افسردگی را بدتر کند. از تمرینات تنفس عمیق، مدیتیشن یا یوگا برای آرامش ذهن و بدن خود استفاده کنید، مخصوصاً وقتی احساس می‌کنید علائم PMS بروز می‌کند.

دارو. اگر سایر گزینه‌های درمانی کمکی نکنند، مصرف داروی ضدافسردگی می‌تواند کمک کند. مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) متداول‌ترین نوع داروی ضدافسردگی است که برای درمان افسردگی مربوط به PMS استفاده می‌شود. SSRI‌ها باعث جذب سروتونین می‌شوند که باعث افزایش میزان سروتونین در مغز شما می‌شود. نمونه‌هایی از SSRI‌ها عبارتند از:

سیتالوپرام (Celexa)

فلوکستین (Prozac و Sarafem)

پاروکستین (Paxil)

سرترالین (زولوفت)

 

دارو‌های ضد افسردگی دیگری که روی سروتونین کار می‌کنند نیز ممکن است به درمان افسردگی PMS کمک کنند. این شامل:

 

دولوکستین (Cymbalta)

ونلافاکسین (افکسور)

با دکتر خود کار کنید تا یک برنامه دوز تهیه نمایید. آن‌ها ممکن است به شما پیشنهاد دهند که فقط در طی دو هفته قبل از شروع علائم، یک داروی ضد افسردگی مصرف کنید. در موارد دیگر، ممکن است مصرف هر روز آن‌ها را توصیه نمایند.

 

پیدا کردن حامی و پشتیبان

هنگامی که افسردگی PMS طاقت‌فرسا می‌شود، ممکن است اولین شخص حامی، متخصص زنان و زایمان باشد. مهم است که پزشک کسی باشد که به او اعتماد دارید و علائم شما را جدی می‌گیرد.

 

اگر شما یا کسی که می‌دانید فکر خودکشی دارد - مربوط به افسردگی PMS یا خیر با اورژانس تماس بگیرید. اگر فکر می‌کنید شخصی بلافاصله در معرض آسیب‌زدن به خود یا صدمه زدن به شخص دیگری است:

 

با شماره 110 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید.

تا رسیدن کمک با او بمانید.

هرگونه اسلحه، چاقو، دارو یا سایر مواردی که ممکن است آسیب برساند را بردارید.

گوش کنید، اما قضاوت نکنید، بحث نکنید، تهدید نکنید، یا داد نزنید.

 

عصرایران


نظرات کاربران
هنوز نظري براي اين مطلب ارسال نشده.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار