طراحی سایت
تاريخ انتشار: 31 شهريور 1399 - 20:28
فرزانه علاسوند:

داد خبر؛ تا کنون سه قسمت از «مديريت زمان كودكان در كوويد ١٩» را به قلم فرزانه علاسوند منتشر نموده‌ایم که قسمت چهارم را در ادامه می‌خوانیم.

مديريت زمان كودكان در كوويد ١٩ (قسمت چهارم)

قسمت چهارم 

 

داد خبر ـ فرزانه علاسوند (روانشناس و مشاور خانواده): ترس از ابتلا به ویروس کرونا بیشتر از مبتلا شدن به بیماری استرس و اضطراب ایجاد کرده است، زمانی که افراد ترس و اضطراب دارند، رفتارهای غیر طبیعی از خود نشان می دهند و باعث بيماري وسواس بوجود مي ايد، که این رفتارها توام با مراقبت های شدید است.

 

از والدین خواستاريم به دانش آموزان اطمینان دهند که با رعایت پروتکل های بهداشتی احتمال ابتلای آنها به کرونا ضعیف خواهد بود دانش آموزان باید بدانند که در صورت بی توجهی به پروتکل های بهداشتی، نه تنها در مدرسه، بلکه در کوچه و خیابان و مغازه و حتی خانه نیز امکان مبتلا شدن به کرونا وجود دارد و نباید صرفا مدرسه رفتن را عامل سرایت این بیماری بدانند.

 

 والدین نباید از مسئله احتمال ابتلا کرونا برای فرزندان یک غول بسازند، بلکه باید واقعیت ها را درست و دقیق در اختیار آنان قرار دهند و شرایط را مدیریت کنند.

 

ترس و اضطراب از كرونا يادگيري دانش اموزان را كاهش مي دهد : 

با بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات شش ماهه کرونایی و امکان ایجاد اضطراب برای دانش آموزان به واسطه مبتلا شدن به کرونا، اضطراب و استرس روی حافظه و قدرت یادگیری دانش آموزان تاثیر منفی می گذارد و تشکیل کلاس درس و آموزش را بی خاصیت می کند.

 

 

خطرپذيري شرايط نوجوانان: 

 

 دانش آموزانی که در دوره نوجوانی قرار دارند، سخت تر فاصله گذاری اجتماعی را با دوستان و همکلاسی های خود رعایت می کنند و کمتر پروتکل های بهداشتی را جدی می گیرند لذا خطرپذیری آنان زیاد است و والدین باید همواره مراقبت های رفتاری را گوشزد کنند.

 

 

به هر حال آنچه که اکنون به عنوان موضوعی نسبتاً مهم و قابل توجه، مورد بحث قرار گرفته نقش والدین و تأثیر آنها بر روند آموزشی فرزندان در شرایط کنونی است.

 

این روزها استرس بالایی برای برخی والدین فراهم مي شود و حتی ممکن است این استرس را به فرزندانشان نیز انتقال دهند، غیر قابل پیش بینی بودن ادامه وضعیت تحصیلی امسال و نامعلوم بودن زمان برگشت به شرایط قبلی است.

 

 

اگرچه این نگرانی قابل درک است اما باید بدانیم که ما قدرت تغییر شرایط غیر قابل کنترل محیط بیرونی زندگی مان را نداریم؛ پس یکی از روش‌هایی که می‌تواند به حفظ آرامش ماکمک کند، تمرکز بر شرایط حال و انجام کارهایی است که روی انجام آنها کنترل داریم و می‌توانیم مؤثر باشیم.

 

 

در ضمن قرار نیست والدین نقش معلم را بر عهده گیرند و قرار نیست آنها در قبال دروس فرزندانشان مهارت‌های یک معلم را دارا باشند، حتی اگر به موضوعات درسی کتاب فرزندشان تسلط داشته باشند؛ چرا که تدریس شرایط خاص خود را داراست. 

 

بنابراین نیاز است والدین در مسئولیتی که برای خود تعریف می‌کنند واقع بین باشند. برعهده گرفتن مسئولیت بیش از حد توان می‌تواند پیامدهای نامطلوبی هم برای آنها و هم فرزندانشان به همراه داشته باشد

كاهش انگيزه فرزندان در شرايط كنوني طبيعي است: 

 

در نظر گرفتن شرایط فعلی یعنی دوربودن از محیط آموزشی نیز مهم است؛ این موضوع از عواملی است که طبیعتاً بر انگیزه درس خواندن دانش آموزان تأثیرگذار بوده است. اگر والدین این روزها با کاهش انگیزه فرزندانشان مواجه می‌شوند نباید این موضوع را فاجعه آمیز تلقی کنند؛ زیرا فقط مختص فرزند آنها نیست.

راهكار والدين:

 

والدین می‌توانند در این موضوع نقش مهمی داشته باشند. از جمله برقراری ارتباط با معلم یا معلمان از طریق وسایل ارتباطی در دسترس و یا با مشاوران تحصیلی مدارس به صورت منظم تا از این طریق از تجربیات آنها در جهت مدیریت شرایط آموزشی فرزندانشان در منزل استفاده کنند.

قابل توجه خانواده هاي محترم: 

 

رفتار خود را مدیریت کنید

بطور یقین والدین نیز احساس اضطراب می کنند و فرزندان از حالات و احساسات آنها الگو می‌گیرند.به  پدرو مادرها توصيه مي شوداضطراب و نگرانی‌های خود را مدیریت کنند و این نگرانی ها را بیش از حد در حضور فرزندان خود بروز ندهند.در واقع اين يك رفتار كنترل إحساسات ميباشد.

 

 


نظرات کاربران
هنوز نظري براي اين مطلب ارسال نشده.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار