طراحی سایت
تاريخ انتشار: 29 شهريور 1399 - 18:24
به‌مناسبت دو روز هنری ملی؛

داد خبر؛ پیشینه روابط بین سینما و ادب کشور را که مرور کنیم متوجه شکافی می‌شویم که سال‌هاست وجود دارد و اندک تلاشی از چند کارگردان پیشکسوت از جمله داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی که بسیاری از آثارشان را با اقتباس از داستان های مطرح فارسی جلوی دوربین برده اند و قابل ستایش می باشد، دیگر هیچ‌کس باعث از بین رفتن این فاصله عمیق در این فضا نشده‌اند.

دلایل عدم تعامل بین اهالی قلم و سینما چیست؟

داد خبر ـ حیدر صابری: در دهه آخر شهریور در تقویم کشورمان دو روز ملی که مربوط به هنر می‌شوند به چشم می‌خورد:

21 شهریور ماه روز ملی سینما که هنوز هیچ‌کس نمی‌داند چرا این روز را برای این مناسبت برگزیده‌اند و چه شد که این نام روی این روز رفت و حتی در سال 91 از تقویم حذف شد ولی به همت متولیان سازمان سینمایی با دو سال دوری از سال 93 مجددا به تقویم میهن بازگشت. 

و 27شهریور ماه روز ملی شعر و ادب فارسی که سالروز درگذشت استاد شهریار از مفاخر فرهنگ ایران می باشد که مسلما معرف حضور همگان می‌باشد.

 

این دو مناسبت در تقویم تنها 6 روز با هم فاصله دارند اما در واقعیت جامعه هنری، فاصله‌شان سال‌هاست که شاید به این سادگی قابل اندازه‌گیری نباشد.

 

پیشینه روابط بین سینما و ادب کشور را که مرور کنیم متوجه شکافی می‌شویم که سال‌هاست وجود دارد و اندک تلاشی از چند کارگردان پیشکسوت از جمله داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی که بسیاری از آثارشان را با اقتباس از داستان های مطرح فارسی جلوی دوربین برده اند و قابل ستایش می باشد، دیگر هیچ‌کس باعث از بین رفتن این فاصله عمیق در این فضا نشده‌اند.

 

در این بین می‌توان حرکت قابل تامل دست اندرکاران جشنواره فجر از حذف جایزه برترین فیلنامه اقتباسی از بخش اصلی (سودای سیمرغ) از سال90 و در سی‌امین سال برگزاری در عدم استقبال فیلم‌سازان بی تاثیر نبوده است. 

اما اگر نگاه مختصری بر چند شاهکار تاریخ سینمای دنیا بیندازیم، می‌بینیم که، مجموعه فیلم های ارباب حلقه ها آثر پیتر جکسون بر اساس رمان «ارباب حلقه ها» جی، آر، تالکینگ، سه گانه پدرخوانده اثر فورد کاپولا بر اساس رمان «پدرخوانده» ماریو پوزو، رستگاری در شاوشنک اثر فرانک دارابونت بر اساس داستان کوتاه «ریتا هیورث و رستگاری در شاوشنک» استیون کینگ، یا در همین هزاره سوم خودمان خون به پا خواهد شد پل توماس اندرسون بر اساس رمان «نفت» آپتون سینکلر یا جزیره شاتر اسکورسیزی بزرگ بر اساس رمان «جزیره شاتر» دنیس لهان و، و، و اگر نگاهی گذرا هم بیندازیم به راحتی متوجه خواهیم شد که چه آسان می‌شود  داستان جواب پس داده ای را سناریو کرد، جلوی دوربین برد و با اندکی درایت اثری جاودانه آفرید که همگان ستايش کنند و از دیدنش لذت ببرند. 

 

مدت هاست منتقدان سینمای ایران از نبود قصه نو و پرکشش و ملال آور بودن فیلنامه‌ها می‌نالند و معتقدند ضعف اساسی این روز‌های ما کمبود داستان درگیرکننده می‌باشد. اما سازندگان آثار حاضر به تعامل با اهالی قلم نشده‌اند و لقای آن  را به عطایش بخشیده‌اند .


نظرات کاربران
هنوز نظري براي اين مطلب ارسال نشده.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار