طراحی سایت
تاريخ انتشار: 12 شهريور 1398 - 12:14
مرصاد پنا:

داد خبر؛ در برخی ادارات سیستم واسطه‌ای و رابطه‌ای چنان حکمفرما شده است که تا کسی را نشناسی کارت به راحتی پیش نمی‌رود!

آیا جامعه‌ای مدرن و الکترونیک بجای پیشرفت و رسیدن به جوامع جهان اول همچنان باید درگیر پشت میزنشستن ها و زیر میزی ها باشد؟ 

 

 

مطالبه گری تیغ دو سویه

داد خبر ـ مرصاد پنا: در جامعه کنونی ما و شرایطی که بر جامعه در جهت تکریم ارباب رجوع حاکم است و اتلاف وقت در ادارات و سیستم کاغذ بازی‌ها بسیاری از افراد جامعه خواهان حقوق اجتماعی خود نیستند. حتی برخی خواستار پیگیری های رسمی نیز نمی شوند. واقعا این سوال مطرح می شود که این مهم به چه چیزی برمی‌گردد؟

آیا به عدم اطلاع کافی یک جامعه از حقوق خود می باشد یا نارضایتی از عملکرد مسئولین در ارگانهای مختلف؟

 

زمانی‌که فردی به دنبال خواسته خود پافشاری می‌کند در صورت قانونی بودن و مشروعیت یک موضوع، چرا مجدداً به درهای بسته می‌خورد و مراجع ذی صلاح دست رد به سینه وی می‌زنند که گاهاً متقبل خسارتی نیز می‌شود؟

 

در برخی ادارات سیستم واسطه‌ای و رابطه‌ای چنان حکمفرما شده است که تا کسی را نشناسی کارت به راحتی پیش نمی‌رود!

آیا جامعه‌ای مدرن و الکترونیک بجای پیشرفت و رسیدن به جوامع جهان اول همچنان باید درگیر پشت میزنشستن ها و زیر میزی ها باشد؟

 

حال، بحث مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود، آموزش و آگاهی افراد یک جامعه از حقوق خود می باشد. مبحث آموزش در جوامع جهان سوم بسیار کمرنگ تلقی می‌شود. اگر کارکنان یک اداره قبل از شروع به کار آموزش روانشناسی در زمینه کنترل خشم و رفتارهای خود در مقابل ارباب رجوع را داشته باشند هیچ‌گاه در ادارات درگیری صورت نمی‌گیرد و با برخورد صحیح، اصولی و متقاعد سازی، به محیطی آرام برای ارباب رجوع و خود کمک می کنند.

 

هنگامی‌که فردی به‌عنوان یک شهروند عادی، مشکلی از شهر، برایش مهم جلوه می‌دهد، باید بداند که چگونه پیگیر موضوع باشد و راه انتقال آن به مسئولین مرتبط را بداند. ضمن اینکه دیگران نیز باید نوع حمایت از او را بدانند.

 

یقیناً مطالبه‌گری بیان و شیوه نیک می‌طلبد و هیچ‌گاه با جنگ و دعوا، آشوب و اختلال در نظم عمومی میسر نمی‌گردد.

 

اگر ما نتوانیم امروز از حق خود دفاع کنیم، بی‌شک نمی‌توانیم الگوی مناسبی برای پرورش فرزندانمان باشیم ولی ابتدا باید حق خود را شناخت و دانست صحیح از غلط چیست. پس از تشخیص درست اقدام کنیم که همه ی این‌ها ملزم به آموزش صحیح و اصولی در تمامی ارگان‌هاست که مورد حمایت نبوده اند.

 

باید قبول کنیم در طی سالیان دراز در این زمینه سهل انگاری شده است. مطالبه گری تیغی دو لبه و تیزی ست که باید با آگاهی و آموزش سراغ آن رفت. در برنامه‌ریزی های کلان کشوری باید به این موضوعات پرداخته شود و ضمن اینکه مردم را از حقوق خود آگاه ساخت، باید مسئولین که جوابگوی مردم مطالبه گر می باشند، فرهنگ جوابگویی و احترام به ارباب رجوع را آموزش ببیند.

 

امیدوارم روزی جامعه‌ای سرشار از آگاهی داشته باشیم


نظرات کاربران
هنوز نظري براي اين مطلب ارسال نشده.
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار

اخبار ورزشی

ایران و جهان