تاريخ انتشار: 12 دي 1400 - 11:17
شفاف‌سازی «داد خبر» پیرامون مدیریت شهری برازجان +اسناد

داد خبر؛ پروژه ای که قرار بود 6 ماهه و با مبلغ 28 میلیارد تومان تمام شود، بیش از دو سال با مبلغ اسمی و رسمی معادل 60 تا 63 میلیارد تومان آن هم در صورت آنکه نرخ تعدیل جدید به آن اضافه نگردد احتمالا به پایان خواهد رسید که پس از آن نیز برای تجهیز این سالن از جمله صندلی‌ها، سیستم صوتی، نورپردازی، دیواره های آکوستیک شهرداری نیاز به خرید این تجهیزات با مبلغی بیش از 20 میلیارد تومان دارد و درمجموع شهرداری بیش از 47 میلیارد تومان هزینه از جیب مردم این شهر بابت این اشتباه تاریخی پرداخت خواهد نمود...

 

در روند ساخت تالار بزرگ برازجان چه خبر است؟

داد خبر ـ غلامرضا شاکری: یکی از اساسی ترین مسائلی که این روزها مدیریت شهری برازجان را با چالش بسیار سنگین مواجه کرده، احداث تالاری توسط شهرداری در جاده سلامت به نام تالار بزرگ شهر است.


این پروژه که در ابتدا قرار بود با بودجه ۸ میلیارد تومانی شروع و به پایان برسد در ادامه روند تصمیم‌گیری برای احداث بودجه آن به ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافت که در پی عقد قرارداد با پیمانکار با پلوس ۸۰ درصد (میزان قیمت پیشنهادی پیمانکاران به کارفرما جهت احداث و اجرای پروژه) این پروژه به مبلغی معادل ۲۸ میلیارد تومان جهت احداث به پیمانکار بخش خصوصی تحویل گردید.


 این موضوعی‌ست که در زمان شهردار سابق جناب آقای مهندس محمدی اتفاق افتاده است و با موارد بسیار مشکوکی پیرامون واگذاری و پرداخت مطالبات مواجه است که شبهات زیادی را به وجود آورده است.


این پروژه که با 50 درصد بودجه داخلی  شهرداری و 50 درصد مشارکت دولت از طریق استانداری  و از طریق طرح‌های تملک دارایی (بودجه ای که دولت به یک پروژه اختصاص می‌دهد) فعالیت خود را آغاز نمود که جا دارد پیرامون موضوعات به وجود آمده و موارد مشکوک احداث این تالار مواردی را خدمت شما همشهریان عزیز عرض نمایم:


این تالار با تصویب شورای پنجم و با موافقت استانداری استان بوشهر مبنی بر مشارکت 50 درصدی در احداث آن به تصویب رسید. در ابتدای امر و وفق بودجه پیشنهادی، شهرداری با برآورد اولیه احداث آن در مرداد ماه 98 به مبلغ 8 میلیارد تومان پیشنهاد گردید، که شهرداری برازجان 4 میلیارد تومان و استانداری بوشهر نیز مبلغ 4 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهند.


در دی ماه 98 و با توجه به افزایش تورم و... شهردار سابق جناب آقای مهندس محمدی پیشنهاد افزایش 4 میلیارد تومانی علاوه بر بودجه اولیه این تالار را به شورای اسلامی شهر ارائه داد تا این پروژه بصورت مناقصه واگذار گردد و شورای اسلامی شهر با این پیشنهاد موافقت نمود تا با مشارکت استانداری بودجه احداث این تالار به مبلغ 16 میلیارد تومان افزایش یابد و این تالار احداث گردد تا برازجان نیز مانند بسیاری از شهرها صاحب تالاری در خور مردمان دیارش شود.


پس از این افزایش بودجه آگهی مناقصه احداث این پروژه به اطلاع عموم رسید و در ادامه 3 مناقصه صورت پذیرفت که آگهی آن در روزنامه‌ای بی نام و نشان به نام تفاهم آگهی عمومی گردید (بنده پیرامون این موضوع نظر مثبت دارم !!!) و در سامانه ستاد بارگذاری گردید.


در آگهی مناقصه اول و دوم  این پیمان، آگهی مناقصه دو مرحله‌ای با ارزیابی کیفی برگزار شد که هر دو مناقصه برنده‌ای نداشت ولی آگهی مناقصه سوم به عنوان تجدید مناقصه عمومی یک مرحله‌ای با ارزیابی کیفی فشرده همراه با پیمان سرجمع (اول آنکه کدام تجدید مناقصه، درثانی شرایط آگهی مناقصه پیمان اول و دوم با آگهی مناقصه سوم کاملا متفاوت است) که اندکی پیرامون این موضوع توضیحاتی می‌دهم تا موضوع شفاف شود.


آگهی مناقصه دو مرحله‌ای، زمانی اتفاق می‌افتد که بررسی فنی بازرگانی پیشنهادها توسط مناقصه‌گزار تشخیص داده‌می‌شود به همین سبب جلسه فنی بازرگانی تشکیل می‌شود که نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها را به کمیسیون مناقصه اعلام خواهد کرد و برنده بر اساس برتری در مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و… تعیین می‌گردد.


اما در آگهی مناقصه یک مرحله‌ای، ارزیابی فنی مناقصه صورت نمی‌گیرد و برنده مناقصه شرکت یا شخصی‌ست که تنها پایین‌ترین قیمت را پیشنهاد کرده‌باشد. بر همین اساس، پاکت پیشنهاد مناقصه گران در یک جلسه باز گشایی می‌شود و در همان جلسه نیز، برنده تعیین می‌گردد که در این شرایط برنده مناقصه فقط به دلیل قیمت پایین‌تر نه بر اساس برتری در مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و… برنده می‌شود و هدف این نوع مناقصه‌گزاری اساسا این است که کالا یا خدمات مورد معامله در بازار از کیفیت یکسانی برخوردار باشد که دیگر نیازی به طولانی‌تر کردن روند مناقصه نیست و این سوالات به ذهن متبادر می‌شود که با توجه به اینکه مناقصه سوم که با پیمان سرجمع بوده چرا یک مرحله‌ای برگزار گردیده است؟


علت فرصت کمتر از 48 ساعت برای دریافت اسناد مناقصه چیست؟ فرصت 6 روزه برای برآورد و پیشنهاد پیمانکاران برای اینچنین پروژه بزرگی به چه علت می‌باشد؟ چرا برای پروژه‌ای با این مشخصات حداقل رتبه 4 ابنیه و تاسیسات اعلام گردیده؟ (در نظر داشته باشید کمتر پیمانکاری در سطح استان حائز این رتبه می‌باشد) که پیمانکار آن باید یک سری تجهیزات و امکاناتی داشته‌باشد که اصلا ربط موضوع این قرارداد نداشته‌است و به چه علت پروژه‌ای با این حجم عملیات عمرانی و ساختمان سازی 6 ماهه قرارداد منعقد گردیده؟ چرا این پیمان بر اساس پیمان سرجمع منعقد شده؟ و آیا مجوزهای لازم از سوی شورای شهر برای پلوس 80 درصدی و عقد پیمانی با نام سرجمع با شرایطی خاص کسب گردیده است؟ و...


 البته به  نکات جالب‌تری هم می‌رسیم و آنکه مناقصه سوم بر اساس پیمان سرجمع منعقد می‌گردد که خود حکایتی از انواع شبهات را دارد و به جرات می‌توان گفت این نوع مناقصه به دلیل پیمان سرجمع خطرناکترین ریسک برای دستگاه‌های اجرایی است چون در بخشنامه پیمان سرجمع شرایطی لحاظ شده که در صورت عدم تامین منابع مالی و تاخیر در پرداخت و عدم اجرای به موقع پیمان خسارتهای فراوانی به دستگاه مناقصه گذار (که در اینجا شهرداری برازجان می‌باشد) وارد خواهد نمود که توضیح مفصل آن کمی پیش تر خدمتتان عرض خواهم کرد.

 

 روند مشکوک ماجرا از آنجا شروع می‌شود که شهرداری این مناقصه را با مبلغ 16 میلیارد تومان قیمت پایه و مدت زمان اجرای آن را 6 ماهه اعلام نموده‌است و شرکت پسکرانه با  80 در صد پلوس (میزان مبلغی که پیمانکار برای افزایش بودجه یک پروژه به کارفرما پیشنهاد می‌دهد تا بتواند یک پروژه را اجرایی نماید). عملا همه را ناک‌اوت و برنده مناقصه می‌گردد (هر چند وفق تبصره ذیل بند 4-5 ماده 10 آیین نامه اجرایی نظام مستند سازی و اطلاع رسانی مناقصات حداقل یا حداکثر قیمت پیشنهادی غیر متعارف در صورت وجود برآورد اولیه، نباید بیش از ده درصد از برآورد اولیه باشد) که در غیر اینصورت قانون ترتیب دیگری برای این موضوع اتخاذ نموده‌است که شرح و نحوه عمل به آن مفصل است اما باز هم نه با پلوس 80 درصد، شهرداری با علم به اینکه برآورد پیشنهادی خودش صحیح نبوده با پلوس 80 درصدی موافقت و جالبتر آنکه بخشی از کسر برآورد پیشنهادی را در قالب 25 درصد افزایش قرارداد منظور می‌کند تا در هر شرایطی این مناقصه برنده داشته‌باشد.

 

 عمده دلیل برآورد پایین پیشنهادی، عدم بودجه کافی از محل تملک دارایی (50 درصد بودجه مشارکتی دولت از سوی استانداری) ذکر شده است و عملا در زمان عقد قرارداد همه با آگاهی به اینکه استانداری و شهرداری توانایی پرداخت مبلغ 28 میلیارد تومان ظرف 6 ماه را ندارد این پیمان را منعقد نموده و اقدام به عقد این قرارداد می نمایند.

 

 باید توجه داشت برای پروژه‌ای به این حجم و وسعت قطعا اتمام آن ظرف 6 ماه امکان پذیر نبوده اما اصرار بر عقد چنین قراردادی شبهه دیگری‌ست، تا پیمانکار مشمول تاخیر غیر مجاز نشود (تأخیراتی هستند که بر اساس قصور پیمانکار در اجرای پروژه رخ می‌دهد، مانند: کمبود نیروی انسانی و ماشین آلات، عدم تأمین به موقع تجهیزات و متریال در تعهد پیمانکار، استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کم بازده می‌باشد، استفاده نموده و قصوری برای پیمانکار در روند اجرای پروژه پیش نیاید.

 

 یکی دیگر از موارد مشکوک انعقاد این پیمان، روزعقد قراداد است یعنی 28/12/98 که شبهات بسیار زیادی بوجود آورده‌است و قطعا با این شرایط اگر شهرداری کمی تحمل کرده و این قرارداد را با فهرست بهای سال 1399 برآورد و قیمت واقعی پروژه را اعلام می‌نمود قطعا شرایط متفاوتی رقم می‌خورد نه آنکه پروژه ای با قیمتی غیر واقعی با پلوس 80 درصد و گنجاندن تعدیل در قرارداد و بصورت 6 ماهه انعقاد نموده؛ آن هم با قرارداد پیمان سرجمع انعقاد که مانند چاه ویل هر چه پول در آن بریزند جای آن معلوم نباشد و هنوز بدهکاری پیمانکار وجود دارد.

 

 اما جا دارد برای روشن‌تر شدن موضوع و موارد مشکوک ماجرا به نحوه انعقاد پیمان سر جمع و نکاتی که باید در این پیمان رعایت شود تا شهر و شهرداری دچار خسران نگردد می پردازیم.

 

  در پیمان سرجمع اولین نکته آن است که باید میزان انعقاد     پیمان     كارهای    ساختماني باسطح زيربنا تا 4000 مترمربع می‌باشد، در صورت آنکه این پروژه علاوه بر ساختمان دارای محوطه‌سازی و دیوار کشی بوده که بیش از 6 هزار متر مربع وسعت دارد و برای آنکه این موضوع به اصطلاح رعایت شود بخش محوطه سازی و دیوارکشی از پیمان خارج گردیده که بر خلاف بند الف -6 و 7 بخشنامه پیمان سر جمع  به دستگاههاي اجرايي، مهندسان مشاور و پيمانكاران به شماره 96/1299188 مورخ 4/5/96 می‌باشد، البته دستگاههای اجرایی  به تشخیص خود در قراردادهای اجرای ساختمان با سطح زيربنای بیشتر از 4000 مترمربع نیز ميتوانند از اين روش برای انعقاد پیمان استفاده كنند که در اين صورت رعايت تمام ضوابط مقررات مربوط به اين بخشنامه الزامي است که همین نکته یکی از دیگر موارد مشکوک بودن این پیمان می‌باشد، چون در شهرداری در ابتدای کار می‌دانسته رعایت سایر نکات این پیمان عملا غیر قابل انجام است.

 

 نکته دوم آنکه حداقل 30 درصد اعتبار هزينه كار در حساب دستگاه مناقصه‌گزار قبل از برگزاری مناقصه موجود باشد در صورت آنکه دستگاه مناقصه‌گذار یعنی شهرداری برازجان، اولین پرداختی خود را 6 ماه پس از انعقاد پیمان به مبلغ 2 میلیارد و چهارصد میلیون تومان پرداخت نموده هرچند در جلسه شورای اسلامی شهر دوره ششم اعلام می گردد در تاریخ 20/2/1399 مبلغ 4 میلیارد تومان پرداخت شده است در صورت آنکه این 4 میلیارد تومان از پرداخت های تملک دارایی (دولتی) بوده و اصلا به پرداختهای داخلی ربطی ندارد و اعلام می‌شود در متمم بودجه آمده و پرداخت شده است که این نکته حائز اهمیت است، طی سنوات 1396 الی 1399هیچ متمم بودجه ای مصوب شورای اسلامی شهر نشده است ،  یعنی حتی با علم به اینکه این پیمان حداقل باید 30 درصد پول در حساب شهرداری موجود باشد و طی پیمان 6 ماهه پرداخت شود در آخرین روزهای اعتبار رسمی اجرای این پروژه پرداخت نموده است .

 

 نکته سوم طبق پیمان سر جمع زمین اجرای پروژه است که باید به صورت قطعی در اختیار کارفرما باشد و هیچگونه معارضی نداشته باشد با توجه به محل ملک مورد  نظر این ملک متعلق به شهرداری نبوده و حتی تفاهم نامه مبنی بر واگذاری نیز ندارد و صرفا بر اساس تغییر کاربری کمیسیون زیر بنایی استان به دلیل تفکیک زمین سازمان ملی زمین و مسکن در جنب دره آردو به شهرداری واگذار شده است تا این ملک ساخته شود و در صورت عدم اجرای تفکیک این زمین ها به هر علت این زمین معارض داشته و عملا کلیه هزینه ها به هدر خواهد  رفت و شهرداری با این موضوع در عمل انجام شده قرار گرفته و در آینده به هر روشی که اداره کل مسکن و شهرسازی یا سازمان ملی زمین و مسکن بخواهد عمل خواهد نمود تا این ملک شهرداری با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه نگردد .

 

 نکته چهارم آنکه بر اساس پیمان سرجمع این پیمان دارای نرخ تعدیل است (تعدیل عبارتست از متناسب کردن قیمت های زمان عقد قرارداد به نسبت مدت اجرا آن با شرایط روز است.)  که در این قرارداد گنجانده شده‌است که در هر شرایطی شهرداری برازجان می‌بایست بر اساس قیمت روز بهای مصالح و... به پیمانکار پرداخت نماید و در صورت تاخیر در پرداخت علاوه بر نرخ تعدیل، سود تورم ماهیانه بر اساس اعلام بانک مرکزی نیز پرداخت نماید که در هیچکدام از پیمانهای شهرداری اینچنین بندی در قراردادها گنجانده نشده است و یکی از دلایل ریسک بالای پیمان سر جمع همین موضوع می‌باشد.

 

 یکی دیگر از موارد جالب این پروژه پرداخت 50 درصد مشارکت استانداری از طریق اسناد خزانه است. اسناد خزانه اسلامی، اوراق بهادار با نامی‌ست كه دولت به منظور تصفیه بدهی‌های خود بابت طرح‌های تملك دارایی‌های سرمایه‌ای با قیمت اسمی و سررسید معین به طلبكاران غیردولتی واگذار می‌کند که وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت، اسناد خزانه اسلامی را از محل ردیف بودجه اختصاص یافته، منتشر می‌کند و دارنده اوراق معمولا با نرخ تنزیل 15 درصد در سال این اسناد را برداشته و درصورت نیاز به وجه نقد، این اوراق را در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران به فروش می‌رساند. قیمت این اوراق با در نظر گرفتن دو عامل نرخ سود مورد انتظار بازار و فاصله تا سررسید اوراق تعیین می‌شود.

 

 اسناد خزانه اسلامی بدون سود بوده و هیچ‌گونه پرداخت میان دوره‌‌ای تحت عنوان سود نخواهند داشت که در این موضوع تا کنون استانداری 3 میلیارد تومان نقد و مبلغ 10 میلیارد تومان اسناد خزانه پرداخت کرده است که قطعا با نرخ تنزیل 15 درصد طی دوره ای دو تا سه ساله باید مبلغی بین 15 تا 18 میلیارد تومان در مراحل اولیه اسناد خزانه اسلامی واگذار شده باشد و 18 میلیارد تومان مبادله موافقت نامه از طریق اسناد خزانه اسلامی در سال 1400 انجام گرفته و به زودی واگذار خواهد شد که عملا با نرخ تنزیل آن فقط مبلغ 9 میلیارد و پانصد میلیون تومان بدهی این پروژه را پرداخت خواهدنمود.

 

 در این شرایط از 50 درصد مشارکت استانداری 33 تا 36 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی واگذار شده یا خواهد شد که در اصل پس از تنزیل این اوراق فقط 19 میلیارد و پانصد میلیون تومان از بدهی این پروژه از طریق اسناد خزانه پرداخت خواهد شد و مبلغ 3 میلیارد تومان نقدی پرداخت شده‌است که در جمع از 50 درصد مشارکت استانداری 22 میلیارد و پانصد میلیون تومان پرداختی قطعی بابت احداث این پروژه خواهد داشت، در صورت آنکه شهرداری برازجان تاکنون برای این پروژه 15 میلیارد تومان و هفتصد میلیون تومان نقد واریز نموده که تقاضای 6 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه را دارد ضمن آنکه مبلغ 4 میلیارد دیگر نیز برای محوطه سازی و دیوارکشی بدهکار خواهد بود ضمن آنکه پس از کسر طلب فعلی پیمانکار (11 میلیارد وپانصد میلیون تومان از طریق اسناد خزانه) مبلغ 2 میلیارد تومان مانده طلب باید پرداخت شود که در مجموع شهرداری 27 میلیارد در نهایت پرداخت خواهد نمود تا این پروژه به اتمام رسد. (در صورت آنکه نرخ تعدیل یا تورم بانکی یا افزایش قیمت دیگری به این پروژه نخورد)

 

 نکته ظریف ماجرای پرداختها اینجاست که استانداری و شهرداری مبلغ 17 میلیارد و پانصد میلیون تومان تاکنون صورت وضعیت پروژه را پرداخت نموده و 9 و نیم میلیارد تعدیل قیمت و 11 میلیارد و نیم هنوز بدهکار است که مشخص نیست چه میزان صورت وضعیت و چه میزان از آن تعدیل می باشد.  (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل)

 

  پروژه ای که قرار بود 6 ماهه و با مبلغ 28 میلیارد تومان تمام شود، بیش از دو سال با مبلغ اسمی و رسمی معادل 60 تا 63 میلیارد تومان آن هم در صورت آنکه نرخ تعدیل جدید به آن اضافه نگردد احتمالا به پایان خواهد رسید که پس از آن نیز برای تجهیز این سالن از جمله صندلی‌ها، سیستم صوتی، نورپردازی، دیواره های آکوستیک شهرداری نیاز به خرید این تجهیزات با مبلغی بیش از 20 میلیارد تومان دارد و درمجموع شهرداری بیش از 47 میلیارد تومان هزینه از جیب مردم این شهر بابت این اشتباه تاریخی پرداخت خواهد نمود که شهردار محترم جناب قدوسی تقاضا دارم بابت این موضوع مفصل با جناب استاندار صحبت نموده و با شرح ماوقع به اطلاع ایشان برسد تا در ادامه تکمیل و تجهیز این ساختمان مشارکت استانداری ادامه یافته و از منابع مالی دولت یا اسناد خزانه به این پروژه بودجه اختصاص یابد. 

 

 در آخر باید یاد آور شد تعدیل در پروژه های عمرانی و ساختمان سازی زمانی اتفاق می‌افتد که پیمان یک قرارداد چند ساله بوده و بین زمان انعقاد قرارداد بر اساس فهرست بهای اولیه و فهرست بهای سالهای آینده تفاوت زیادی بوجود آید در صورت آنکه پروژه ای 6 ماهه با پلوس 80 در صد عملا گنجاندن نرخ تعدیل خارج از عرف بوده و غیر عقلانی می‌باشد .

اما چند سوال باقی می ماند که قطعا پاسخ به آن باید اقناعی باشد تا بتوان پذیرفت شک، شبهه، تخلف و جرمی صورت نپذیرفته‌است.
1.    دلایل متقن مبنی بر اینکه به چه دلیل این پروژه با قیمت پایین برآورد شده است؟
2.    با توجه به روز پایانی سال 98 چرا قراردادی با این حجم مبادله مالی انعقاد گردیده در صورت آنکه می توانستند آن را به سال 1399 با فهرست بهای جدید برآورد و قرارداد منعقد گردد؟
3.    مناقصه این قرارداد چرا بر اساس پیمان سرجمع و یک مرحله ای برگزار گردیده است؟
4.    دلایلی متقن مبنی بر آنکه واگذاری یک پروژه با پلوس 80 درصد باید برنده داشته باشد؟ (در صورت آنکه اگر با مبلغ و فهرست بهای واقعی 1399 بود قطعا پیمانکاران زیادی شرکت می کردند)
5.   دلایل واگذاری این پروژه به صورت 6 ماهه (با توجه به حجم و وسعت زیر بنای 3700 متری) و امکان اجرای آن میسر بوده است ؟
6.    آیا این پیمان 6 ماهه برای فرصت دادن به پیمانکار نبوده تا شامل تاخیر غیر مجاز در پروژه نگردد و از نرخ تعدیل و ...استفاده نماید؟
7.    چرا محوطه سازی و دیوار کشی این پروژه بصورت جداگانه پیمان سپاری شده است ؟
8. چرا شهرداری با علم و آگاهی از اینکه محدودیت اعتبار و بودجه کافی برای اجرای این پروژه ازسوی شهرداری و استانداری وجود دارد 6 ماهه قرارداد بسته و نرخ تعدیل همراه با پرداخت سود تورم بانکی در پیمان قرار داده است ؟
9.    چرا بخشی از کار در برآورد اولیه حذف شده و در قالب 25درصد افزایش پیمان منظور گردیده در صورت آنکه این موضوع در اطلاعیه پیمان نیست ؟
10.  باتوجه به مبلغ پیمان همراه با پلوس 80 درصد و نرخ تعدیل و قراردادی 6 ماهه که عملا غیر قابل انجام بوده چرا شهرداری بر اساس ماده 46  شرایط عمومی پیمان اقدام ننموده و فسخ قرارداد نکرده است ؟
11. چرا اجرای این پروژه به صورت فاز به فاز با محدوده زمانی مشخص انجام نشده تا اینچنین باعث خسارت نگردد ؟
12. یکی از موارد دیگر جدا بودن قرارداد بخش دیواره و محوطه سازی این پروژه با شرکتی دیگر است که به هیچ عنوان در قرارداد این پیمانکار نرخ تعدیل و سایر مسایلی که در قرارداد شرکت اصلی سازنده بنا می باشد محاسبه نگردیده است ؟
13.  با توجه به پلوس 80 درصد همراه با 25 درصد افزایش مبلغ پیمان عملا این پیمان 105 درصد تغییر مبلغ اولیه را دارد چرا در نحوه محاسبه پروژه ، مبلغ پیمان و زمان اجرا و ...  تجدید نظر نشده است؟
14.  مستندا تعدیل محاسبه شده بر اساس چه بخشنامه ای و شامل چه پروژه هایی با چه بازه زمانی می شود ؟
15. اگر این پروژه که 3700 متر مربع می باشد و بصورت نرخ کف ساخت و ساز برآورد شود با بهترین مصالح و مدیریتی 1 ساله به نرخ بازار روز چند میلیارد برآورد قیمت خواهد شد؟
16.   آیا حقیقت دارد که لوله های سیستم آتش نشانی دسته دوم بکار رفته شده ؟
17. آیا بر اساس برآورد اولیه پیمان نمای این ساختمان با سنگ سفید (سنگ سفید چند برابر سنگ کرم است) بوده و در قرارداد نمای این ساختمان سنگ کرم شده است؟
18.  چرا و به چه علت مشاور این پروژه برکنار گردیده یا ترک پروژه کرده اند در صورت آنکه برآورد نظارت و ... با ایشان می باشد؟
19.  این پروژه به چند ماه زمان و چه میزان بودجه برای تکمیل نیاز دارد؟
حال با توجه به متن فوق انتظار داریم شهروندان به آگاهی کافی پیرامون این پروژه رسیده باشند و نهادهای امنیتی و نظارتی پیرامون این موضوع با حساسیت بیشتری اقدام نموده و در صورت احراز تخلف با متخلفین برخورد نمایند.




دو مناقصه اول

 


مناقصه سوم که بر خلاف دو مناقصه قبلی با پیمان سرجمع و تک مرحله ای آگهی و قرارداد منعقد شده است



 بخشنامه پیمان سر جمع


نظرات کاربران
حامد 4 ماه قبل گفت:
آقای شاکری شما چکاره هستید ایقدر در امور شهرداری دخالت میفرمایید شما به دلیل اینکه در دوران مهندس محمدی جیبتون پر نشد و بعضی از دوستانتون در شورا بازداشت گردیدن ایقدر دارین سروصدا میکنین . بهتر است یه کم به فکر خودتون باشین آقای شاکری دست از سر این شهرداری و مردم بردارید الحمدالله همه مردم شما رو میشناسند .
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار