تاريخ انتشار: 07 تير 1400 - 09:05

دادخبر؛ داستان فیلم اقتباسی است از رمان 'بیست زخم کاری' به قلم محمود حسینی زاد که البته اندکی بسط و گسترش داده شده و نگاهی به نمایشنامه بزرگ 'مکبث' شکسپیر شهیر دارد.

ملزومات یک زخم پرمخاطب

دادخبر _ حیدر صابری: جمعه این هفته چهارمین قسمت سریال 'زخم کاری' اولین سریال محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و مستعد سینمای ایران منتشر شد.

اثری که توانست به شکلی خارق العاده ای در اولین قسمت رضایت 99درصدی مخاطبان را به همراه داشته باشد، اقبالی که در قسمت های بعد هم با رضایت بالای 95 درصد تکرار شود. اما می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به این مجموعه که این روزها گل سر سبد پلتفرم های ایرانی است.

_قصه جواب پس داده:

داستان فیلم اقتباسی است از رمان 'بیست زخم کاری' به قلم محمود حسینی زاد که البته اندکی بسط و گسترش داده شده و نگاهی به نمایشنامه بزرگ 'مکبث' شکسپیر شهیر دارد.

روایت شخصیت های خاکستری که به دنبال تغییر جایگاه شان به هر قیمتی هستند و نکته‌ای که مخاطب را وادار به همراهی می‌کند ایرانی بودن شخصیت ها است که مانند همه انسان های اطراف مان می‌باشند و انگار در زندگی روز مره مان بسیاری از آن ها را می‌بینیم و با آن ها طرف هستیم . خلق یک مثلث عشقی متفاوت که همه چیز در آن مثلا وجود دارد جز عشق و پر است حس نفرت و انتقام، توانسته عمیق به دل بینندگان نفوذ کند.

_بازی های پخته:

جواد عزتی به عنوان شخصیت اصلی داستان در نقش مالکی پس از سال ها تجارب مختلف در عرصه کمدی و درام اینک بر قله بر افتخار تکیه زده و چنان می‌درخشد که انگار مالک را زندگی می‌کند، بازی چشمان عزتی حکایت از پیچیدگی شخصی دارد که جلوی چشمان مان ایستاده و نصف حرف هایش را در قرنیه اش پنهان کرده است بی شک یکی از برترین نقش آفرینی های چند دهه اخیر سریال سازی کشورمان را این روزها از او نظاره گر هستیم. 

رعنا آزادی‌ور که در همه سال های حضورش نتوانسته بود توانایی هایش را به معرض اجرا درآورد در 'زخم کاری' زنی مقتدر و زیاده خواه را آنطور نشان مان می‌دهد که یک کلاس بازیگری برای سایر بازیگران خانوم می‌توان آنرا قلمداد کرد.

 سعید چنگیزیان نیز پس از سال ها نقش درجه چند یکی از نقاط قوت سریال مهدویان به شمار می‌آید که لاابالی گری را به درستی از آب درآورده و پیش روی مان گذاشته است. 

 در این میان از بازی قابل قبول سیاوش طهمورث و امیرحسین هاشمی (در نقش کریم) وعباس جمشیدی نیز نباید گذشت که با محدودیت نقش شان باز توانسته اند به بهترین نحو آن را اجرا کنند. (به نظر هانیه توسلی که پیش از آغاز پخش روی او حساب ویژه ای باز میشد، مهدی زمین پرداز که در قسمت چهارم کشته شد و به نظر نمی‌آید دیگر سکانسی داشته باشد ، مه لقا باقری و مائده طهماسبی یکنواخت تر و بی روح تر از همیشه نشان داده اند هیچکدام تا اینجا در سطح سایر بازیگران ظاهر نشده اند)

_کارگردانی جسورانه:

اینکه در مقابل مخاطب سخت پسند ایرانی جرات تغییر کلیشه ها را داشته باشی خودش یک دل شیر می‌خواهد که مهدویان نشان داد یک چیزی بیشتر از آن را هم در اختیار دارد. هدایت یک لشکر بازیگر حرفه‌ای و گنجاندن آن ها در قصه ای متفاوت با میزانسن های دقیق و حساب شده و زاویه بندی هایی ناب نمره قابل قبولی را از آن کارگردان آینده دار آن می‌کند. مهدویان آنجایی هوشش را به رخ می‌کشد که قتل و قاتل و مقتول را قضاوت نمی‌کند و مانند یک راوی به آن می پردازد. (شاید شباهت نه چندان غیر عمدی شخصیت مالکی به تامی شلبی سریال'پیکی بلایندر' و سیگار کشیدن های مدام و سیر نشدن از قدرت اندکی مهدویان را نه آنچنان غیر قابل انتقاد کند اما در بحث کارگردانی کاری قابل تامل بر روی صفحه نقش بسته شده است.) 

جدای از این سه مقوله مهم که 'زخم کاری' را به با کیفیت ترین اثر پلتفرم های داخلی ایران تبدیل کرده است نباید از موسیقی سخت و خشن حبیب خزائی فر که در حرفه‌ای ترین حالت ممکن بر تصویر نشسته بگذریم و جای بسی تحسین دارد و البته فیلمبرداری هادی بهروز که نشان داده می‌توان در یک مجموعه دنباله دار کاری کرد که تصویربردار نیز به چشم بیاید.

 

پ. ن: "زخم کاری" را می‌توانید با نصب برنامه فیلیمو از کافه بازار هر جمعه 8 صبح از این پلتفرم مشاهده کنید.


نظرات کاربران
رضا محمودی 3 ماه قبل گفت:
سریال خوش ساخت و دیدنی پس از مدت ها
ارسال نظر

نام:

ايميل:

وب سايت:

نظر شما:

جدیدترین اخبار